måndag 12 april 2010

Reflektion v.13

Gör denna efterkonstruktion nu och har fått söka mig till vad dom andra skrev om denna vecka för att få något perspektiv om var jag själv var denna vecka. Känner mig utomodentligt korkad nu att jag inte la tiden då utan skriver om detta nu. Jaja hursomhelst, får snurra lite på tidsresamaskinen och ta mig tillbaka till vecka 13, känns faktiskt som en tidsresa med tanke på hur mycket man genomlevt efter den veckan.
Läste från 474 att under denna vecka var LÅ Kernell och hälsade på, vi fick prata om våra serier, prata om annat, prata lite mer och prata lite mer igen. centrala frågor i professionen vändes och vreds på. En fråga jag kommer ihåg att jag lämnade dagarna med var handlar om gränsen mellan att ge eleverna eget space och att gå in och stödja som auktoritet/lärare/medmänniska. Egentligen överflätar denna fråga en större fråga om hur mycket vi förväntas respektera varandras integritet. Om någon säger på något vis att den inte vill att jag engagerar mig i dens problem, kan jag ställa mig över detta och gå in ändå? När det gäller vuxna emellan verkar det vara självklart att man ska respektera varandras integritet, att det är lixom självklart att jag inte tar mig in i deras personliga och privata sfärer hursomhelst. Ibland kan det verka som denna självklarhet inte existerar när personerna åtnjuter olika mycket makt och inflytande. Det är på ett sätt självklart att jag svarar doktorn om han/hon frågar mig hur ofta jag haft sex den senaste månaden eller hur många sexuella partners jag haft. Man kanske litar på att om jag säger något kommer denna person använda sig väl av den infon han/hon får. Samma sak kanske borde gälla om en lärare gräver i något personligt eller privat sfär, men om doktorn kan laborera med variabler som till viss mån är konstanter handlar diagnosen en lärare ger mycket mer om egen erfarenhet. Vi kan förhoppningsvis ta med oss av sociologiska/humanvetenskapliga verktyg att deschiffrera verkligheten, fast det är som Kernell beskriver, verkligheten överträffar alltid teorin (om det nu finns en skillnad). Vad lämnas man med? A theory at best:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar