Dags för ännu en reflektion. Frågan om offentligt rum har ju kommit tillbaka om och om igen under kursens gång änsålänge. Det började med att vi skulle förändra det fysiska offentliga rummet inne i stan på något vis, och denna vecka har handlat om internet communities som i allra högsta grad är även dom offentliga rum i många fall. Appropå att ändra det offentliga rummet i innerstaden hittade jag en väldigt roligt klipp på youtube, brittisk humor är väl ändå det bästa som finns.
Våran uppgift för veckan handlade om att ta del av och interagera på internet arenor, "virtuella världar" (virtuell inom citationstecken för jag är inte alltid helt övertygad om att den fysiska värld många upplever som verklig är så mycket mindre virtuell än dom olika världarna på internet, men det är ju lite off topic så jag går vidare) Att ta del av olika gemenskapheter på nätet är verkligen ingen nyhet för mig, jag har spenderat nästan halva mitt liv både på internet och "irl" som det så fånigt heter (irl står för in real life, som sagt man kommer inte runt filosofiska problem här fast jag får väl ignorera det) Jag tyckte det verkade spännande att återupptäcka mötesplatser jag använde mig av när jag var yngre och se vad jag ser i dom idag. När jag var lite yngre var textbaserad chatt på olika internetsidor populärt, som till exempel aftonbladet chatt och spraychatt. Jag gick in på aftonbladets chatt bara för att få se att dom hade stängt ner den, med förklaringen att intresset för sådana chatter inte är tillräckligt starkt och på grund av klagomål över språket, mao personerna inne på chatten hade svärit och skrivit fel saker. Detta var inte det jag hade velat bli mött av men jag fick fortsätta leta.
Min nästa station var Battlenet, en gemensam server jättespelföretaget Blizzard har till sina onlinebaserade spel (vilket är alla dom senaste 10-15 åren) förutom det kändaste: WoW som har sina egna servrar. Blizzards spel kan lite förenklat delas upp i två kategorier; rollspel, där du tar rollen av någon och "levlar" alltså gör din avatar starkare och starkare. Den andra kategorien är strategispel som förenklat går ut på att bygga din bas, skapa en armé och försöka utplåna motståndarens bas och armé. Gemensamt för båda dessa kategorier är att det är en ganska stor manlig (eller pojkig kanske man ska säga) dominans. Jag vet inte om det finns några siffror på fördelningen men jag skulle gissa att spelen spelas till 90 procent av killar. Atmosfären och attityden blir därmed väldigt grabbig. Överdrivet grabbig skulle jag säga, eftersom alla kan gömma sig bakom ett internet alias och möts genom spelen tror jag dom flesta känner sig mer fri att uttrycka sig som man vill. Ändå blir det en kultur som dom flesta finner sig till och denna kultur skulle jag definiera som överdrivet grabbig, man får lov att vara lite kvinnoförnedrande, och framförallt homofobisk och fördomsfull mot homosexuella. Gay till exempel kan ofta i warcraft 3 direkt översättas med dåligt, så meningen "so gay" används i sammanhang när saker inte gått som man ville. Det som förvånade mig när jag kom in i battlenet var att samtalet som pågick var att en kille ville ha sex och försökte ragga bland killar, och ingen verkade reagera speciellt mycket på det. Det kanske talar för just den friheten man kan uppleva på nätet, att man får lov att i text vara fördomsfull, fast motsatt får man lov att ifrågasätta fördommarna utan att det blir speciellt stora rabalder.
Vad jag vill komma till är att mina upplevelser av möten och mötesplatser över nätet i allmännhet är att dom sociala koderna, kulturen är annorlunda, om någon som ser detta har tid kan du kika in en föreläsning om youtube som handlar mycket om kultur och kulturskapande över nätet, väldigt sevärt. Hur kommunikationen förändras och varför skiljer sig från mötesplats till mötesplats, när vi hade genomgång över alla våra internetfynd i fredags blev detta ganska tydligt. Vissa har en yngre målgrupp, vissa har en äldre, vissa har en mansdominerad vissa kvinnodominerad osv. Men gemensamt för alla är just att man kan inte jämföra rakt upp och ner kommunikationen man har över nätet med kommunikationen man har på tu man hand i den så kallade verkliga verkligheten eller "irl".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar