Har haft dom senaste åren som tradition att fira helgen v48 eftersom Bob Hund gjort en låt om just denna helg, som vanligt är texten klockren och just den texten har fått symbolisera för mig ett alternativ till den tillrättalagda vinter romantiken som julmusiken står för. Här är den härliga musikvideon.
För er som är intresserade kan jag oxå rekomendera Arcade Fires försök till julmusik, Tom Waits Blue valentine och förra årets bästa julskiva A snowflake fell (and i felt like a kiss) av Glasvegas, med spår som "Fuck you its over" och "Cruel Moon".
Jaja det va väl inte va denna reflektion egentligen skulle handla om, tillbax till veckan som gått. Lite av temat för veckan har varit samtidskonst, och hur detta ska kunna användas i skolan, eller kanske ännu viktigare fråga varför ska det användas i skolan. Jag tycker jag fick en ledtråd varför när jag läste Göran Hägglunds omåttligt underhållande och samtidigt väldigt skrämmande artikel om konst och vanliga människor. Hägglund berättar här om hur den vanliga människan inte har tid och ork för konstigheter som kulturetablisemanget försöker tvinga ner i honom/henne. Den vanliga människan måste lägga allt krut på viktiga saker som jobbet och sommarstugan och får inte bli störd och ifrågasatt för då sprids sk obehag. Just denna obotligt oreflekterade inlägg i debatten rättfärdigar på något sätt samtidskonsten i skolsammanhang, så att eleven kan få komma hem och sprida sitt obehag, så att "den vanliga människan" kan ruskas om lite (självklart finns inte "den vanliga människan" men det finns nog gott om människor som behöver ruskas om, om inte alla behöver det då och då). Som 849 (känns som man befinner sig i Thx 1138 :D) poängterade finns det dock svårigheter i att presentera konst för barn, speciellt konst som handskas med svåra existensiella frågor eller konst som kan uppkalla ångest. Denna dimension snoppades av ganska snabbt tyckte jag och rätt orättvist, jag tycker det är en otroligt viktig fråga. Skolan och utbildningen bör ha som uppgift att möta eleverna där dom är, konst handlar ofta om starka uttryck, känslor och tankar, att säga att konst som väcker till exempel ångest hos betraktaren inte potentiellt skapar negativa konsekvenser hos betraktaren är att blunda för elevers olikheter. Vissa elever kanske aldrig har bemött svåra existensiella frågor om liv och död eller aldrig känt av ångest, eller är helt enkelt mer känsliga, om man då ska utsätta dom för traumatiserande upplevelser tycker jag man begår näst intill tjänstefel. Jag kom ihåg själv när jag var liten och fick se en bild på Nosferatu i en tidning, den vampyren följde med mig i mardrömmar under lång tid framöver och det va mardrömmar jag tror jag hade kunnat leva utan.
Vi fick som uppgift att skapa en lektion utifrån samtidskonst på något vis. Jag och två andra valde att göra en lektion där vi diskuterade om konstnären Banksys konstverk. Jag lovade att ge en länk, här är hans hemsida.
Vi valde att först visa upp en bild:
Som mycket i banksys bildskapande är detta ett provocerande motiv, det är ett ganska rakt på sak motiv och det är ett motiv som handlar om sociala och samhällsfrågor. Man skulle lätt kunna spinna vidare på bilduppgifter där eleverna själva får bestämma sig för en samhällsfråga eller en politisk fråga man vill illustrera i bild på något vis. Dock kanske det blir svårt att göra som Banksy eftersom det mesta han gör är olagligt. Jag gissar att det är svårt att styrka en uppgift som uppmuntrar till kriminalitet i styrdokument. Det hade varit spännande att testa dock.
Hurra för Bob Hund! :) Intressant det du säger om barns känslighet, tänkte inte på det så när vi diskuterade. Konst kan vara starkt. Därför är det viktigt att verkligen samtala om det material man använder. Din Nosferatu blev antagligen inte diskuterad, du fick den presenterad utan att få bearbeta den. Men kanske är det just för att konsten är stark som det också är viktigt att man faktiskt tar med det och presenterar ett bildspråk för barnen som inte har enbart kommersiella eller underhållande syften utan vill kommunicera något annat.
SvaraRaderaDu kanske har rätt sara, jag håller med dig om att just det faktumet att ett verk är starkt gör det mer relevant att möta än motsatsen, något intetsägande. Men ändå ser jag en risk i att presentera ett verk som är så starkt att det kan vara traumatiserande för vissa i deras möte med det. Men som sagt du kanske har rätt, samtalar man och bearbetar man konst på rätt sätt kanske denna problematik kan undvikas.
SvaraRadera