Tänkte lite på hur man kan ta sig an problematiken med att ta upp bilder och behandla bilder från olika platser/kulturer och olika tider
– ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområde från kursplanen till bild i grundskolan
Tänkte att ett sätt att behandla detta ämne är ju att smalna av det, att det får handla om något mer specifikt som till exempel gud på olika platser och i olika religiösa traditioner. Detta kan ju ge ett smakprov på en spridning av olika visuella uttryck från olika platser och tider så här är ett urval:
Michelangelos tolkning, 1500-tal Italien, Katolsk bild
Monty Pythons tolkning, ur filmen Monty Pytons galna värld 1975
Gudar i hinduistisk tradition Guden i mitten är Vishnu och jag är inte helt hundra på om alla små varianter är avatarer eller gudar dom med, skulle gissa på avatarer. Bilden är svår att datera men får väl gissa på nutida, Indien.
Detta tomrum får symbolisera avbilningen av gud i Islam, Judendom, Buddhism och Sikhism, traditioner där det saknas avbildningar av gudomligheter. Det finns gott om andra exempel på estetik bara att det skulle vara fel att kalla det för gud.
Sammanfattning då. Som jag ser nu fanns det både för och nackdelar med denna approach, den kanske mer saknar den hemska kategoriseringen den eländiga uppgiften jag pratade om hade. Denna metod är nog inte lika farlig som den jag pratade om i tidigare inlägget potentiellt kan vara. Men det har kanske en svaghet i att den innesluter bara religiösa traditioner och kulturer som godtar idén om att det är ok att avbilda gud, men detta kan ju bli en intressant diskussion i sig, bara att den inte handlar kanske lika mycket om det visuella och det man vill uttrycka. Kanske mer om avbildningens begränsningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar